II FESTIWAL MUZYCZNY W KRAINIE CHOPINA

II letnia edycja, 24 czerwca - 22 września 2006

KONCERT INAUGURACYJNY II LETNIEGO FESTIWALU MUZYCZNEGO „KRAINIE CHOPINA

W sobotę 24 czerwca nocnym koncertem symfonicznym na rynku w Starych Babicach rozpoczął się II Letni Festiwal Muzyczny „W Krainie Chopina”. Oficjalnego otwarcia festiwalu dokonał wójt gminy Stare Babice Krzysztof Turek - gospodarz koncertu. Letnia, ciepła noc i urok rynku były dodatkowymi atutami tego wydarzenia na które przybyły liczne rzesze mieszkańców Starych Babic, Warszawy i okolicznych miejscowości.
W programie koncertu znalazła się symfonia f-moll nr 49 J.Haydna, koncert obojowy C-dur A.Vivaldiego i słynna symfonia g-moll K.V. 550 W.A.Mozarta
Typowo klasyczny program spotkał się bardzo dobrym przyjęciem przez słuchaczy, którzy w plenerowych warunkach w dużym skupieniu odbierali koncert.
Występująca na babickim rynku Chopin Academia Orchestra - młody, pełen temperamentu zespół profesjonalnych muzyków - była prowadzona od pulpitu przez znakomitego skrzypka Jana Staniendę.
Na szczególne uznanie zasługuje młoda oboistka – Kama Grott. Artystka o dużej muzykalności i wrażliwości, dysponująca ładnym dźwiękiem, dała popis pięknego frazowania w części drugiej koncertu, a swoje umiejętności techniczne przedstawiła najpełniej w wirtuozowskiej części trzeciej.
Finałowi symfonii g-moll Mozarta towarzyszył imponujący pokaz ogni sztucznych, który trwał jeszcze po wybrzmieniu ostatnich dźwięków i został oddzielnie nagrodzony brawami przez zachwyconą publiczność.
Sponsorem pokazu była firma Tropic, która dostarczyła materiały potrzebne do jego realizacji.







foto.: Wojciech Leśniowski



RECITAL ORGANOWY W LASKACH WARSZAWSKICH

Wczesnym, skwarnym popołudniem 25.06.06.r. w miłym chłodzie świątyni w Laskach odbył się recital organowy warszawskiego koncertującego organisty Piotra Wilczyńskiego.
Piotr Wilczyński ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów i klawesynu. Brał udział w wielu międzynarodowych kursach muzycznych. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej oraz pełni funkcję organisty w kościele św. Benona w Warszawie. W programie znalazły się kompozycje kompozytorów: Dietricha Buxtehudego, Jana Sebastiana Bacha oraz Franciszka Liszta.
Odpowiedni dobór utworów pozwolił w pełni zaprezentować brzmieniowe możliwości organów jak i walory akustyczne laskowskiej świątyni, co docenili słuchacze, hojnie nagradzając artystę brawami.




RECITAL CHOPINOWSKI – INAUGURUJE DZIAŁALNOŚÓ KONCERTOWĄ W SALI KONCERTOWEJ NOWO OTWARTEGO DOMU PARAFIALNEGO W STARYCH BABICACH

W niedzielę 25 czerwca 2006 w Domu Parafialnym w Starych Babicach wystąpiła pianistka Joanna Ławrynowicz z recitalem chopinowskim. Młoda artystka z wyróżnieniem ukończyła warszawską Akademię Muzyczną. Jest laureatką czterech międzynarodowych konkursów muzycznych, prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solistka i kameralistka. W Babicach zagrała Fantazję Impromptu cis- moll op. Posth.66, cykl walców, mazurków oraz Andante spianato i Wielkiego Poloneza Es- dur op. 22.
Koncert Joanny Ławrynowicz spotkał się wręcz z entuzjastycznym przyjęciem licznej publiczności. Pianistka dwukrotnie bisowała dla wzruszonych i urzeczonych pięknem chopinowskiej muzyki słuchaczy.
W dzisiejszych głośnych i stechnicyzowanych czasach każdy posiada płytotekę i odtwarzacz. Nic nie zastąpi jednak bezpośredniego, żywego kontaktu z muzyką. Duża sala koncertowa poprzez swoje gabaryty tworzy pewien dystans między artystą a widownią. We wnętrzach kameralnych – a w takich głównie grał Fryderyk Chopin - muzyka staje się niezwykle bliska i trafia wprost do serca. Właśnie taka sala koncertowa znajduje się w nowo wzniesionym Domu Parafialnym parafii p.w. Wniebowzięcia NMP w Starych Babicach -współorganizatora festiwalu.

Dzięki współpracy Towarzystwa Muzycznego im. Kazimierza Wiłkomirskiego z Towarzystwem Muzycznym im. Fryderyka Chopina w sali Domu Parafialnego stanął koncertowy fortepian firmy Steinway. Recital Chopinowski w wykonaniu Joanny Ławrynowicz zainaugurował działalność koncertową w nowej sali.





MARIA POMIANOWSKA Z ZESPOŁEM POLSKIM W AULI ICDS W ŁOMIANKACH

Maria Pomianowska - kompozytorka, wokalistka, instrumentalistka, pedagog. Z wykształcenia wiolonczelistka (AM im.Fr.Chopina). Jej zainteresowania cechuje niezwykła otwartość na różne formy i systemy muzyczne. Prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji.(podróże do Indii, Chin, Korei, Japonii na Bliski Wschód). Studia porównawcze oraz wielokulturowe doświadczenia artystyczne, pozwoliły jej podjąć się arcytrudnego zadania, odtworzenia pod względem artystycznym i naukowym dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych. Wspólnie z doc. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję Suki Biłgorajskiej i Fideli Płockiej. Zakłada Zespół Polski, którego jest kierownikiem artystycznym, z którym dokonuje nagrań i występuje w salach koncertowych całego świata.
Marii Pomianowkiej i Zespołu Polskiego mogli wysłuchać widzowie w Auli Dydaktyczno - Koncertowej ICDS w Łomiankach, podczas kolejnego koncertu w ramach II Letniego Festiwalu Muzycznego „W Krainie Chopina”. Maria Pomianowska z wielkim wdziękiem ukazała słuchaczom brzmienie dawnej polskiej muzyki ludowej wykonywanej na dawnych instrumentach. W składzie zespołu znalazł się zatem XVI -wieczny instrument smyczkowy pochodzący z wykopalisk archeologicznych z Płocka oraz znana z przekazów z końca XIX wieku. Suka biłgorajska zrekonstruowana na podstawie materiałów ikonograficznych, gdyż nie zachował się żaden egzemplarz tego instrumentu. Obok suki i fideli płockiej można było usłyszeć cymbały, basy, bębny i fujarki. Zespół koncentrował się na prezentacji polskiej muzyki ludowej. Usłyszeliśmy oberki, kujawiaki i polki które były bliskie czasom i miejscom odwiedzanym przez młodego Fryderyka Chopina. Niezwykle było wykonanie na dawnych instrumentach także utworów naszego wielkiego kompozytora. Na bis zespół wykonał bardzo ciekawe brzmieniowo improwizacje. Zaintrygowani słuchacze jeszcze długo po koncercie rozmawiali z muzykami i oglądali - dziś bardzo rzadko spotykane – unikalne instrumenty.





KONCERT BIAŁORUSKIEGO ZESPOŁU WOKALNEGO

Znakomity koncert II Festiwalu „ W krainie Chopina” miał miejsce 8 lipca w Domu Parafialnym w Starych Babicach. Wystąpił białoruski septet wokalny w składzie: Olga Vorobiewa, Galina Gordyntes, Tatiana Dobryszewa, Julia Kortkiewicz, Aleksiej Burdelew, Aleksander Downar, Igor Melnikow. Wszyscy śpiewacy są absolwentami Akademii Muzycznych i od dwudziestu lat śpiewają razem przy Narodowej Filharmonii w Mińsku. Zespół zachwycił słuchaczy nieskazitelną intonacją, brzmieniem oraz niezwykle szerokimi możliwościami głosowymi. Muzycy przez wiele lat wspólnego muzykowania wypracowali własny, oryginalny styl muzyczny będący swoistą kompilacją muzyki ludowej, cerkiewnej, pop, jazzu i klasyki.
Śpiewali z zadziwiającą lekkością, niezwykle łatwo przechodząc w niektórych utworach poprzez wszystkie wymienione wyżej rodzaje muzyki, co wymaga wielkich umiejętności i elastyczności. Potrafili również uzyskać ciekawe efekty głosowe pozamuzyczne szepcząc, naśladując wiatr, szum morza, odgłosy ptaków, pociągu oraz brzmienia różnych instrumentów.
Utwory miały swą oprawę choreograficzną, co jeszcze podkreślało odczucie lekkości i naturalności.
Urzeczona publiczność nie szczędziła braw, domagając się bisów.





MUZYKA W KAMPINOSKIM KOŚCIÓŁKU

W kampinoskiej świątyni pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP bezpośrednio po mszy świętej, w ramach II Festiwalu Muzycznego „W Krainie Chopina” odbył się koncert kameralny. Wystąpili: Eliza Dżyga – sopran, Mariusz Dżyga - skrzypce i Piotr Wilczyński – organy. Program wypełniły utwory o tematyce religijnej. Publiczność wysłuchała kompozycji Johanna Pachelbela, Jana Sebastiana Bacha, Domenica Scarlattiego, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gioacchina Rosinniego, Franciszka Schuberta, Stanisława Moniuszki i Cesara Francka.
Był to pierwszy koncert w tej świątyni, do organizacji którego bardzo przyczyniła się Przewodnicząca Rady Gminy Kampinos pani Barbara Wasilewska, której bardzo zależy na ożywieniu kulturalnym - posiadającego wspaniałe walory przyrodnicze oraz bogatą przeszłość historyczną - Kampinosu.
Drewniany, zabytkowy kościół w Kampinosie oznacza się szczególną akustyką, bardzo sprzyjającą koncertom, co z zadowoleniem zauważył ksiądz proboszcz Andrzej Piekarczyk. Z akustyką wspaniale harmonizują organy. Istrument o trakturze mechanicznej wykonany przez polskiego organmistrza Stanisława Przybyłowicza jest cennym zabytkiem rodzimej sztuki budowy organów. Posiada jedenaście głosów rozłożonych na jednym manuale z pedałem. Mimo upalnego południa słuchacze wypełnili kościół i serdecznie przyjęli artystów.
Uczestnicząc w koncertach organizowanych w ramach II Letniego Festiwalu Muzycznego „W Krainie Chopina” w zabytkowych kościołach, mamy okazję oddać się zadumie i kontemplacji, a zarazem delektować się pięknem wystroju i dźwiękami wspaniałej muzyki.





RECITAL ORGANOWY W LESZNIE

W niedzielę 16 lipca, bezpośrednio po mszy świętej, w pięknym neogotyckim kościele pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela w Lesznie część wiernych pozostała, by wysłuchać recitalu organowego w wykonaniu Piotra Wilczyńskiego.
Na program złożyły się kompozycje starych mistrzów niemieckich - Johanna Adama Reinkena i Johanna Pachelbela, z twórczości których czerpał Jan Sebastian Bach. Dawne niemieckie kompozycje o tematyce religijnej wypełniły świątynię nastrojem powagi i zadumy. Kolejnym prezentowanym kompozytorem był Domenico Scarlatti - przedstawiciel włoskiego baroku. Jego dwie jednoczęściowe sonaty wprowadziły lekkość i poczucie beztroski. Kompozytor swobodnie poprowadził linię melodyczną, nadając jej optymistyczne i radosne zabarwienie.
Koncert zwieńczyło monumentalne dzieło Jana Sebastiana Bacha - toccata i fuga d - moll.
Był to pierwszy koncert zorganizowany w kościele w Lesznie. To muzyczne spotkanie wzbudziło zainteresowanie publiczności, która nie szczędziła braw, a po koncercie padały pytania do organizatorów o następne. Świadczy to o zapotrzebowaniu na słuchanie muzyki w pięknych wnętrzach i w dobrym wykonaniu.




DUET AKORDEONOWY W OGRODACH PAŁACU BGŻ W LESZNIE

23 lipca w upalną niedzielę tegorocznego lata wystąpił duet akordeonowy Hubert Giziewski – Krzysztof Korban. Występ zainaugurował koncerty w kolejnym pięknym miejscu „Krainy Chopina” w pałacu w Lesznie. Późnobarokowy pałac pochodzi z I połowy XVIII wieku. Zaś neorokokowa dekoracja elewacji z II połowy XIX wieku. Jest otoczony parkiem krajobrazowym z alejkami i stawem oraz zabytkowymi drzewami: m.in. dębem szypułkowym i jesionem wyniosłym. W pałacu znajduje się Centrum Szkoleniowo-Konsultacyjne BGŻ S.A. Dzięki roli mecenasa sztuki jaką pełni Zarząd Banku Gospodarki Żywnościowej, oraz współpracy z władzami samorządowymi Leszna na czele z wójtem Andrzejem Cieślakiem, oraz Towarzystwem Muzycznym im. Kazimierza Wiłkomirskiego w ogrodach pałacu mogły zabrzmieć dźwięki akordeonu.
Akordeon jest instrumentem o stosunkowo krótkiej historii, jego prototyp został bowiem skonstruowany w 1822 roku przez Buschmann’a. Zdobył dużą popularność szczególnie w Europie i Ameryce. Najczęściej kojarzy się z rosyjskimi czastuszkami, francuską piosenką, czy argentyńskim tangiem.
Przez lata akordeon ulegał wielu udoskonaleniom konstrukcyjnymi. Obecnie stał się instrumentem wirtuozowskim o ciekawym brzmieniu, dającym wiele nowych możliwości wykonawczych.
Występ młodych warszawskich artystów w pełni ukazał wielobarwną paletę walorów akordeonu.
Koncert rozpoczął się od transkrypcji W.A.Mozarta – „Eine kleine Nachtmusik”, przeznaczonego w oryginale na orkiestrę smyczkową. Następnie popłynęły dźwięki pięknego walca z „Maskarady” Arama Chaczaturiana, tanga Astora Piazzolli oraz kompozycje Anatolija Szałajewa i Georga Enescu.
Występ duetu wzbudził zachwyt publiczności. Młodzi kameraliści olśnili wszystkich błyskotliwą wirtuozerią. nacechowaną dużą muzykalnością, szczególną wrażliwością muzyczną i dojrzałością w prowadzeniu frazy. Mimo młodego wieku urzekało idealne wręcz porozumienie i zgodność w realizacji dzieła muzycznego. Nic dziwnego, że artyści koncertują i odnoszą sukcesy w Polsce i wielu krajach świata w najbardziej renomowanych salach koncertowych.
Po koncercie wielu słuchaczy pozostało w ogródkowej kawiarence, by przedłużyć piękny wieczór i rozmawiać – także z wykonawcami o muzyce i o akordeonie.
Wydaje się, że po występie Huberta Giziewskiego i Krzysztofa Korbana cała publiczność jakby odkryła na nowo i pokochała ten instrument.




RECITAL ORGANOWY W LASKACH WARSZAWSKICH

30 lipca w Laskach, w kościele pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Meksyku wystąpił z recitalem Jan Bokszczanin - młody, utalentowany organista. W 2000 roku ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha, następnie w University of North (USA) odbył studia doktoranckie w klasie prof. J. E. Eschbacha,
Jan Bokszczanin rozpoczął swój występ od Fantazji i Fugi g-moll (BWV 542). To monumentalne, przepełnione osobistym i głębokim żalem dzieło powstało w 1720 roku, po śmierci pierwszej żony Jana Sebastiana Bacha - Marii Barbary.
Artysta po mistrzowsku zrealizował zamierzenia kompozytora, a jego wspaniała interpretacja poruszyła do głębi słuchaczy.
Następnie wysłuchano chorału J. S. Bacha „Kiedy jesteśmy w najcięższej biedzie”, oraz preludium chorałowego Georga Böhma "Vater Unser in Himmelreich".
Koncert zwieńczyła Fantazja f-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta. W tej wspaniałej kompozycji słuchacze mogli podziwiać najpełniej kunszt wykonawczy znakomitego organisty.
Niedawno wzniesiona świątynia w Laskach, w której w ołtarzu głównym znajduje się kopia słynącej łaskami meksykańskiej Matki Bożej z Guadalupe jest położona między Warszawą i Puszczą Kampinoską. Wiele osób udających się na rowerowe wycieczki do puszczy wstępuje, by wsłuchując się w dźwięki muzyki w mistrzowskich wykonaniach znaleźć czas na chwilę modlitwy i refleksji, którego na co dzień - żyjąc w zgiełku dużego miasta - jest coraz mniej.








RECITAL CHOPINOWSKI W ŁOMIANKACH

Recitale chopinowskie niezmiennie cieszą się powodzeniem i zawsze są dobrze przyjmowane przez polską publiczność. Podobnie jest i w innych krajach, bowiem naszego największego kompozytora chętnie słucha cały świat.
W sali kameralnej ProMusica w Łomiankach wystąpiła znakomita japońska pianistka Rinko Kobayashi. Artystka swą karierę rozpoczęła w wieku pięciu lat regularnymi występami w radiu i telewizji. Odebrała staranne wykształcenie (m.in. u Edwarda Auera i Andrzeja Jasińskiego), brała udział w wielu konkursach ( dyplom i nagroda specjalna na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie). Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Yorku, Wigmore Hall w Londynie, w Europie i Azji. W 2002 roku otrzymała Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
Dla łomiankowskich melomanów wykonała Nocturn cis - moll op. posm., Fantasie - Impromptu cis - moll op. 66, Preludium Des - dur nr 15, dwie etiudy z opusu dziesiątego ( w tym rewolucyjną, która wzbudziła zachwyt słuchaczy), dwa mazurki: g - moll op. 67 nr2 i B-dur op. 7 nr1, a na zakończenie Poloneza As-dur op. 53.
Publiczność na stojąco nagrodziła Rinko Kobayashi rzęsistymi brawami, a pianistka na bis wykonała walca cis-moll op. 64 nr 2.
Koncerty w Łomiankach odbywają się dzięki uprzejmości prezesa ProMusica Jacka Łozińskiego, dystrybutora wyrobów firmy Yamaha. Z ramienia Burmistrza Miasta i Gminy Łomianki festiwal wspiera z wielkim zaangażowaniem Marzena Chmielarz.




YOONG KWARTET W STARYCH BABICACH

W niedzielny wieczór 30.07.2006.r. w sali koncertowej Domu Parafialnego w Starych Babicach wystąpił Joong Kwartet w składzie: Paulina Mastyło - I skrzypce, Michał Osmycki - II skrzypce, Agnieszka Zagroba - altówka i Anna Lubiak - wiolonczela.
Młodzi muzycy grający z pasja i zaangażowaniem zaprezentowali się babickiej publiczności w różnorodnym repertuarze.
Swój koncert rozpoczęli od muzyki staroniemieckiego mistrza Johanna Pachelbela, wykonując jego słynny kanon. Następnie rozbrzmiała muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta w popularnym i lubianym Eine Kleine Nachtmusik. Po tej porcji muzyki klasycznej młodzi smyczkowcy przeszli do lżejszej muzy, grając pozycje należące do tak zwanej szlachetnej rozrywki. Zaprezentowali przeboje muzyki filmowej, musicalowej i Koncert zgromadził komplet publiczności, która z widocznym zadowoleniem i zrozumieniem odbierała płynące frazy i tematy.
To wielka radość dla organizatorów festiwalu, gdy na kolejne koncerty przychodzi coraz więcej osób swą obecnością dających wyraz, że uczestnictwo w tej formie kultury jest tą właśnie, która Im odpowiada.


W Starych Babicach koncerty letniego festiwalu odbywają się prawie w każdą niedzielę. Jest to możliwe dzięki wieloletniemu konsekwentnemu tworzeniu odpowiedniej polityki kulturalnej przez władze samorządowe gminy. Podstawowym celem tej polityki jest wychowywanie dzieci i młodzieży, przez sztuki piękne, a zwłaszcza muzykę. Już od wieku przedszkolnego dzieci uczestniczą w koncertach, zajęciach rytmiki i baletu, uczą się muzyki i gry na instrumentach, śpiewają w chórach i grają w orkiestrze. Od 1993 roku w babickiej szkole podstawowej istnieje sala koncertowa, w której odbywają się systematycznie koncerty i inne imprezy artystyczne, a nawet konkurs muzyczny o zasięgu powiatowym.
Dzięki przemyślanym decyzjom architektonicznym i inwestycyjnym trwa rozbudowa rynku na którym będzie się skupiało życie kulturalne gminy.
Przy rynku wznosi się - pięknie odrestaurowany - zabytkowy kościół p.w. Wniebowzięcia NMP, o znakomitej akustyce. Od lat odbywają się w nim koncerty z udziałem zespołów orkiestrowych, chóralnych, a od zeszłego roku również recitale organowe. Od czerwca b.r. koncerty kameralne odbywają się w sali koncertowej nowo wybudowanego domu parafialnego. Jest to możliwe, dzięki proboszczowi babickiej parafii księdzu prałatowi Janie Szubce, który jest nie tylko wspaniałym kapłanem, pełniącym wiele ważnych funkcji kościelnych i znakomitym gospodarzem, ale i wielkim miłośnikiem sztuki, rozumiejącym i wspierającym wartościowe działania w dziedzinie kultury.
Miejmy nadzieję, że do 2010 roku rozbudowa babickiego rynku zostanie ukończona. Powstanie deptak przy którym - obok eleganckich sklepów i kawiarenek - stanie kompleks centrum kulturalnego im. Fryderyka Chopina z wielofunkcyjną salą koncertową, salami wystawowymi, czytelnią i biblioteką.
Gmina Stare Babice rozwija się bardzo intensywnie. Rok rocznie powstają setki nowych domów, trwa rozbudowa infrastruktury. Także w dziedzinie kultury i oświaty gmina wypracowała rozwiązania, które można uznać za wzorcowe. Do ich powstania przyczynił się w znacznym stopniu - dzięki swojemu osobistemu zaangażowaniu – wójt Krzysztof Turek.
Może warto by było rozpowszechnić rozwiązania ze Starych Babic, by mogły z nich skorzystać inne miejscowości.




KONCERT W OŁTARZEWSKIM KOŚCIELE SEMINARYJNO-PARAFIALNYM

Kolejny koncert festiwalowy odbył się w kościele seminaryjno-parafialnym p.w. Matki Bożej Królowej Aniołów w Ołtarzewie, uświetnił uroczystość pożegnania wieloletniego proboszcza ołtarzewskiej parafii księdza proboszcza Mariana Muchy i był jemu dedykowany.
Wystąpili: Urszula Nowacka – harfa, Mariusz Dżyga – skrzypce i Leszek Gorecki – organy. Konstrukcja koncertu polegała na zestawieniu potęgi organów z anielskością harfy.
Rozpoczął Leszek Gorecki popisowym utworem Jacoba Nicolasa Lemmensa – Fanfare. Następnie popłynęły delikatne dźwięki harfy i skrzypiec w kompozycji Cesara Franca – Panis Angelikus. W odpowiedzi zabrzmiały organy monumentalną Toccatą d-moll BWV 565 J.S.Bacha. Kontynuując ten muzyczny dialog, harfistka i skrzypek wykonali Ave Maria F. Schuberta.
Na zakończenie kościół wypełniły dźwięki słynnego Alleluja z oratorium Mesjasz G.F.Haendla.
Taki dobór utworów przypadł do gustu licznej publiczności która długimi brawami wyraziła swą aprobatę.
Obecny na koncercie burmistrz gminy i miasta Ożarów Mazowiecki Kazimierz Stachurski - współorganizator koncertu - podziękował odchodzącemu proboszczowi ołtarzewskiej parafii, pogratulował artystom i złożył uszanowanie słuchaczom za tak liczną obecność.









CAMERATA VISTULA W KOŚCIELE PARAFIALNYM W BŁONIU

W niedzielne popołudnie w świątyni w Błoniu koncertował zespół Andrzeja Wróbla – Camerata Vistula.
Zespół gra wspólnie od 20 lat, ma za sobą wiele występów w Polsce i Europie. Dokonał wielu nagrań. Ma na swym koncie także liczne prawykonania polskich kompozytorów współczesnych. Poziom który osiągnęli muzycy, daje im prawo do występowania na wszystkich estradach świata.
Artyści rozpoczęli swój koncert od muzyki barokowej. Po mistrzowskim wykonaniu Ricercare J.S. Bacha i Largo G. F. Haendla. Z dużą brawurą i temperamentem zabrzmiała uwertura, Polonez i Krakowiak ze śpiewogry Jana Stefaniego - „Cud mniemany, czyli krakowiacy i górale”.
Następnie muzycy wprowadzili słuchaczy do epoki romantycznej poprzez kompozycje F. Schuberta (Serenada) i R. Schumana (Marzenie).
Sposób prowadzenia frazy i kultura wykonania zasługują na najwyższe uznanie.
Finał koncertu to dwie bardzo popularne i lubiane kompozycje Fritza Kreislera: „Cierpienia miłosne” i „Radość i miłości”.
Muzyka którą Camerata Vistula wypełniła Świątynię w Błoniu, była prawdziwą „ucztą duchową” dla przybyłych melomanów.






DUET HARF CELTYCKICH WYSTAPIŁ W STARYCH BABICACH

W niedzielny wieczór w sali koncertowej Domu Parafialnego w Starych Babicach wystąpiły dwie harfistki: Zuzanna Sawicka i Agata Jabłonowska. Mimo młodego wieku jako solistki i kameralistki prowadzą regularną działalność koncertową.
Zuzanna Sawicka jest laureatką konkursów harfowych: I miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Harfowych w Warszawie w 2004 roku, nagroda specjalna Polskiego Towarzystwa Harfowego, I miejsce (dwukrotnie) w 1999 i 2003 roku na Międzynarodowym konkursie „Union des Femmes Artistes Musiciennes” w Chaville-Paris.
Agata Jabłonowska jest laureatką II miejsca Ogólnopolskich Przesłuchań Harfowych w Warszawie w 2004 roku., współpracowała m.in. z orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Na koncercie w Babicach instrumentalistki zagrały na harfach celtyckich – mniejszych od harf koncertowych, o ciekawym, delikatnym brzmieniu. Harfa celtycka ma 34 struny (koncertowa 47) i jest inaczej przestrajana. Artystki grały w duecie i solo. Wykonywały m.in. znany kanon Johanna Pachelbela, tańce latynoamerykańskie z Boliwii, Brazylii i Argentyny oraz muzykę XXw.
Ich gra wykazała, że dysponują dobrą techniką i warsztatem muzycznym, dobrze rozumieją się nawzajem, z wyczuciem interpretują wykonywaną muzykę.
Publiczności szczególnie podobała się polka J. Pressa, którą harfistki bisowały dla ukontentowanej publiczności.




MUZYKA KAMERALNA W KOŚCIÓŁKU W KAMPINOSIE

W zabytkowym, drewnianym kościele w Kampinosie w samo południe 13 sierpnia wystąpił kwartet smyczkowy Joong w składzie: I skrzypce - Paulina Mastyło, II skrzypce - Michał osmycki, altówka - Kamil Babka i wiolonczela - Anna Lubiak. Młodzi smyczkowcy rozpoczęli swój koncert od staroniemieckiego kompozytora Johanna Pachelbela, wykonując jego popularny kanon. Następnie w kampinoskiej świątyni zagościła klasyka Wolfganga Amadeusza Mozarta ( Eine Kleine Nacht Musik) i Józefa Haydna ( Keiser Kwartet). Koncert zwieńczyły dwudziestowieczne utwory nieco lżejszej muzy( muzyka salonowa, filmowa).
Kwartet w drewnianym wnętrzu kościoła brzmiał bardzo dobrze. Muzycy grali pełnym, nośnym dźwiękiem i nieskazitelną intonacją, za co otrzymali zasłużone, duże brawa. Współorganizatorką koncertów w Kampinosie jest Przewodnicząca Rady Gminy Kampinos - Barbara Wasilewska, której należy się wdzięczność i podziękowania od strony organizatorów, wykonawców i ukontentowanej publiczności, co niniejszym czynimy. Brawo pani Barbaro!
Wielkie brawa należą się także księdzu proboszczowi Andrzejowi Piekarczykowi, dzięki któremu, już na stałe w kampinoskiej świątyni będą rozbrzmiewały dźwięki pięknej muzyki.






EDWARD WOLANIN W SALI KONCERTOWEJ DOMU PARAFIALNEGO W STARYCH BABICACH

W niedzielny wieczór 13 sierpnia w Starych Babicach z recitalem chopinowskim wystąpił Edward Wolanin. To pianista o ugruntowanej pozycji: 1985 r. – nagroda specjalna na XI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim, II nagroda na III Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Palma de Mallorca, w 1989 r. I nagroda w III Europejskim Konkursie Chopinowskim w Darmstadt.
Artysta wykonał w sposób mistrzowski Barkarolę Fis – dur, op. 60, dwa Nokturny: b – moll op.9 nr 1 i E – dur, op. 62 nr 2, Walca As – dur op. 34 nr 1, Impromptu As – dur op. 29, Mazurka e – moll op. 56 nr 3 i Poloneza – fantazję op. 61.
Edward Wolanin stworzył wielką kreację zwłaszcza w późnych opusach oddając nastrój refleksji, rezygnacji i dystansu. Dzieła późne Chopina nie są łatwe w odbiorze, wymagają dużej kultury słuchania.
Publiczność znakomicie odczytała intencje kompozytora i interpretacje Wolanina. Po dużych brawach artysta zagrał znanego i lubianego Walca cis – moll op. 64 nr 2.






KONCERT ORGANOWY W BROCHOWIE

W kościele pod wezwaniem św. Rocha w Brochowie – gdzie chrzczony był Fryderyk Chopin, wystąpił Bartosz Jakubczak w recitalu organowym. Dla zgromadzonej publiczności wykonał Symfonię z Kantaty "Wir danken dir, o Gott" BWV 29 Jana Sebastiana Bacha, dwa preludia chorałowe z op. 122 oraz preludium i fugę g – moll Johanesa Brahmsa oraz preludium e – moll op.28 nr 4 Fryderyka Chopina.
Bartosz Jakubczak ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, a także studia podyplomowe z najwyższym odznaczeniem w Royal Academy of Music w Londynie w 2002 r. Jest laureatem nagrody Prix de la Presse konkursu Bachowskiego w Lozannie.
Organy świątyni brochowskiej - romantyczny instrument wybudowany przez firmę organomistrzowską braci Kamińskich - odznaczają się bardzo ciekawym i orgialnym brzmieniem. Kościół posiada dobra akustykę, co w połączeniu z mistrzowską grą Bartosza Jakubczaka sprawiło, że koncert został entuzjastycznie przyjęty przez licznie zgromadzoną publiczność, która zgotowała organiście długotrwały aplauz.





DŹWIĘKI KWINTETU DĘTEGO W SANKTUARIUM MIŁOSIERDZIA BOŻEGO W OŻAROWIE MAZOWIECKIM

We wtorkowy, świąteczny wieczór w Ożarowskim Sanktuarium Miłosierdzia Bożego wystąpił kwintet dęty – Amabile.
Ten znakomity zespół powstał przed siedmiu laty, jest laureatem wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach.
W Ożarowie muzycy wykonali trzy cykliczne kompozycje : serenadę c- moll W. A. Mozarta, kwintet dęty Paula Haasa i kwintet Antona Reicha. Dwa skrajne, klasyczne utwory, precyzyjnie wykonane i ciekawie interpretowane, stały się prawdziwą ucztą duchową dla słuchaczy.
Pavel Haas (1899 – 1944), to czeski kompozytor XX wieku, którego życie przerwała tragiczna śmierć w Oświęcimiu. Dużo kompozycji z okresu wojny przepadło bezpowrotnie, część cudem ocalała (np. wyrzucona z okien pociągu wiozącego transport do obozu koncentracyjnego).
Kwintet Pavla Haasa zabrzmiał jak memento nakazujące pamiętać o przeszłości, a jednocześnie czynić wszystko by rozpoczynający się wiek XXI nie powtórzył okropności wojen i ludobójstwa wieku XX.
Koncert odbył się dzięki dobrej współpracy i woli księdza proboszcza ożarowskiego sanktuarium, burmistrza miasta i gminy Ożarowów Mazowiecki i Zarządu Powiatu Warszawskiego Zachodniego.




WŁOSKA ORKIESTRA W SALI WIDOWISKOWEJ KPN W IZABELINIE

Szesnastego sierpnia w sali widowiskowej KPN w Izabelinie, pod batutą Romea Venditti wystąpiła czterdziestoosobowa orkiestra dęta z Esperii (Włochy) . Swój występ rozpoczęli od uwertury Gioacchima Rossiniego do opery „ Sroka złodziejka”. Kolejne prezentacje to najpiękniejsze melodie z dwóch oper Giuseppe Verdiego: „Nabucco” i „Moc przeznaczenia”. Po tej porcji muzyki poważnej orkiestra wykonała lżejszy repertuar złożony z popularnych utworów hiszpańskich i włoskich (w tym słynne „O sole mio”). Młodzi muzycy grali z pasją i widocznym zaangażowaniem. Muzykowanie było dla nich dużą radością. Na estradę wnieśli sporo włoskiego temperamentu i swobody.








Koncert podobał się publiczności, wśród której był gospodarz wieczoru dyrektor Kampinoskiego Parku Narodowego – Jerzy Misiak, starosta powiatu Warszawskiego Zachodniego - Jan Żychliński, wójt gminy Izabelin - Witold Malarowski i wójt gminy Stare Babice - Krzysztof Turek.
Występ włoskiej orkiestry był imprezą towarzyszącą II Festiwalowi ”W Krainie Chopina”. Stanowił dobry przykład lokalnej integracji poprzez sztukę i propagowania kultury własnego narodu.





BARTOSZ JAKUBCZAK WYSTĄPIŁ W LASKACH WARSZAWSKICH

W niedzielę, 20 sierpnia w kościele parafialnym w Laskach, bezpośrednio po sumie wystąpił Bartosz Jakubczak - młody, utalentowany organista. Wykonał Preludium i fugę BWV 541 oraz Fugę G - dur „Gigue” BWV 577 Jana Sebastiana Bacha, Preludium chorałowe „Kłaniając się przed Twoim tronem” Johanna Ludwiga Krebsa, Voluntary in a John’a Stanley’a, a także Perludium i fugę g -moll Johannesa Brahmsa. Bartosz Jakubczak maksymalnie wykorzystał walory brzmieniowe i barwowe laskowskich organów, które dzięki staraniom organmistrza Piotra Dudy nie sprawiły wykonawcy żadnych technicznych niespodzianek. Zgromadzona publiczność bardzo dobrze przyjęła artystę i nagrodziła długimi brawami.







RINKO KOBAYASHI ZAGRAŁA CHOPINA W STARYCH BABICACH





W niedzielę 20 sierpnia o godzinie 19.00 w sali koncertowej Domu Parafialnego w Starych Babicach wystąpiła z recitalem chopinowskim Rinko Kobayashi. Licznie przybyła publiczność wypełniła całą salę

i w dużym skupieniu wsłuchiwała się w piękne chopinowskie frazy kreowane przez wielką artystkę.




Rinko Kobayashi powtórzyła program z koncertu w Łomiankach, który miał miejsce 30.07 b.r.
Babiccy melomani zgotowali japońskiej pianistce owację na stojąco. Rinko Kobayashi dwukrotnie bisowała, wykonując utwory Jana Sebastiana Bacha.
Koncerty w sali koncertowej domu parafialnego Starych Babicach cieszą się dużym powodzeniem i przyciągają wielu słuchaczy. To wielka zasługa księdza proboszcza Jana Szubki.












SPEKTAKL SŁOWNO - MUZYCZNY

Puszcza Kampinoska leży tuż przy północno-zachodnich rogatkach Warszawy. Jest jednym z dwóch parków narodowych w świecie, położonym w bezpośrednim sąsiedztwie stolicy państwa. Przy wiatrach wiejących głównie z zachodu, świeże powietrze znad puszczy nawiewane jest nad Warszawę, dlatego nazywana jest ona zielonymi płucami Warszawy. Droga prowadząca do Żelazowej Woli – miejsca urodzenia Fryderyka Chopina - ciągnie się wzdłuż puszczy. Jeżeli zjedziemy z niej tuż za Kampinosem znajdziemy się w Granicy - małej leśnej osadzie, przeuroczym miejscu w którym znajduje się m.in. muzeum Kampinoskiego Parku Narodowego, oraz skansen budownictwa puszczańskiego.
Właśnie w jednej z chat skansenu odbył się kolejny koncert festiwalu.
Zmierzający na koncert słuchacze ujrzeli przed chatą przechadzającego się młodego Fryderyka Chopina . Po wejściu do wnętrza zostali zaproszeni do stołu, nad którym unosił się zapach staropolskiego żuru i znakomitych kwaszonych ogórków. Wszyscy ochoczo zabrali się do jedzenia. Z sąsiedniego pomieszczenia dobiegły dźwięki ludowej muzyki a za stołem zasiadł zasłuchany Chopin ( Paweł Szuliński). Po chwili w takt oberków, mazurów i kujawiaków pomiędzy stołami w strojach łowickich, pląsała para tancerzy (Małgorzata Szylko i Tomasz Sadlakowski), budząc podziw zauroczonych widzów. W dalszej części koncertu można było wysłuchać fragmentów listów Chopina ilustrowanych jego utworami w znakomitym wykonaniu Marii Pomianowskiej oraz Zespołu Polskiego grającego na dawnych instrumentach.
Koncertem w Granicy Dyrekcja Kampinoskiego Parku Narodowego oraz Towarzystwo Muzyczne im. Kazimierza Wiłkomirskiego zainaugurowały współpracę w zakresie edukacji kulturalnej.














KOLEJNY RECITAL CHOPINOWSKI W SALI KAMERALNEJ PRO MUSICA W ŁOMIANKACH

27 sierpnia w sali kameralnej Pro Musica w Łomiankach grał Edward Wolanin. Pianista wykonał Barkarolę Fis - dur op 60, dwa Nocturny: b - moll op 9 nr 1 i E - dur op 62 nr 2, walca As - dur op 34 nr 1, Impromptu As - dur op 29, mazurka c - moll op 56 nr 1 oraz Andante spianato i Poloneza Es - dur op 22.
Artysta grał w sposób skupiony i powściągliwy, stosując wyważoną, oszczędną dynamikę, nie nadużywając pedału, co w kameralnej sali dało dobry efekt przejrzystości i selektywności brzmieniowej.
Obecny na koncercie burmistrz Łomianek, Łucjan Sokołowski – współorganizator II Letniego Festiwalu Muzycznego „W Krainie Chopina” - osobiście dziękował Edwardowi Wolaninowi za piękny, polski koncert. Dziękował także panu Jackowi Łozińskiemu - prezesowi firmy Pro Musica - za udostępnianie sali i doskonałego instrumentu firmy Yamaha.








KONCERT NA CZTERY SAKSOFONY W PAŁUCU W LESZNIE

Kolejny koncert festiwalowy miał miejsce w Lesznie 27 sierpnia o godzinie dziewiętnastej. Na dziedzińcu pałacyku BGŻ wystąpił kwartet saksofonowy Academia w składzie: Paweł Gusnar - saksofon sopranowy, Alicja Wołyńczyk - saksofon altowy, Karol Soroka - saksofon tenorowy i Piotr Wysocki - saksofon barytonowy. Zespół został założony z inicjatywy Pawła Gusnara - wykładowcy Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Muzycy formując swój zespół, uczcili 160 rocznicę skonstruowania i opatentowania saksofonu przez belgijskiego konstruktora Adolfa Saxa.
Swój koncert rozpoczęli od muzyki barokowej, grając transkrypcje kompozycji G. F. Haendla i  J. S. Bacha. Wykonali również II część pierwszego w historii muzyki kwartetu saksofonowego, skomponowanego przez XIX - wiecznego francuskiego kompozytora Jeana Baptisty Singelee. Oprócz muzyki barokowej i francuskiej (reprezentowanej jeszcze przez Gabriela Foure), na koncercie brzmiała brawurowo muzyka hiszpańska (Albeniz i Iturralde) oraz amerykańska (Gershwin, Nagle, Meacham).
Na dziedzińcu pałacowym kwartet brzmiał doskonale zarówno w dawnych jak i nowszych kompozycjach. Muzycy prezentowali bardzo wysoki poziom. Prawdziwy popis saksofonowej wirtuozerii dał lider zespołu Paweł Gusnar. Każdy z prezentowanych utworów był precyzyjnie dopracowany, jednolity interpretacyjnie i znakomicie wykonany.
Publiczność należycie oceniła artystów i nie szczędziła rzęsistych oklasków.
Na koncercie obecny był współorganizator koncertów, wójt gminy Leszno - Andrzej Cieślak, którego publiczność powitała brawami.





KONCERT KONSTANTEGO ANDRZEJA KULKI W LASKACH WARSZAWSKICH WIELKIM WYDARZENIEM II LETNIEGO FESTIWALU MUZYCZNEGO

W niedzielę 3 września w kościele parafialnym w Laskach Warszawskich koncertował Konstanty Andrzej Kulka - skrzypek światowej sławy, któremu towarzyszyli wiolonczelista - Andrzej Wróbel i skrzypek Andrzej Grabski. Maestro oczarował i zachwycił tłumnie zebraną publiczność swą wirtuozerią i mistrzostwem. Wykonał arcytrudne utwory Karola Lipińskiego, Georga Friedricha Haendla i Ludwiga van Beethovena prezentując najwyższą szlachetność brzmienia, nieskazitelną intonację, z głęboką logiką treści wewnętrznej (Passacaglia Haendla) i szeroko zakreślanymi frazami ( Lipiński).
Koncert na długo zostanie w pamięci wszystkich słuchaczy, jako niezwykłe wrażenie, dostarczające szlachetnych, pozytywnych emocji.
Konstanty Andrzej Kulka to najwybitniejszy polski skrzypek. Od kilkudziesięciu lat nieprzerwanie koncertuje na estradach całego świata. Jego repertuar obejmuje wszystkie wybitne dzieła światowej wiolinistyki, które gra i interpretuje w sposób naturalny, pełen wyrazu, ekspresji i błyskotliwej wirtuozerii.
Po każdym utworze wielkiego artystę nagradzano burzą braw.
Koncert w Laskach był jednym z największych festiwalowych wydarzeń.
Może dobrze, że właśnie na zakończenie tego koncertu słuchacze usłyszeli z ust księdza kanonika Józefa Buhajewicza – proboszcza jedynej w Europie parafii pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Meksyku - wiadomość o rozpoczęciu modernizacji i rozbudowy kościelnych organów. Powstanie instrument o niezwykle interesującej konstrukcji i znakomitych walorach dźwiękowych, który będzie podkreślał wyjątkowość laseckiej świątyni i jej patronki.





ORKIESTRA SMYCZKOWA W AULI ICDS W ŁOMIANKACH










3 września w auli dydaktyczno – koncertowej ICDS w Łomiankach wystąpiła orkiestra smyczkowa Concerto Avenna. Zespół powstał w 1985 roku z inicjatywy klawesynisty Władysława Kłosiewicza i kontrabasisty Andrzeja Mysińskiego. Orkiestra początkowo specjalizowała się w interpretacji muzyki barokowej. Obecnie ma w swym repertuarze szereg kompozycji ostatnich czterech stuleci. Zespół odbył wiele podróży zagranicznych (Europa, Azja, Ameryka), dokonał licznych nagrań płytowych.
W Łomiankach artyści wykonali kompozycje J. Haydna (3 divertimenti), V. Belliniego (Concertino na obój i orkiestrę), A. Piazzoli (suitę na obój i orkiestrę) oraz La Grand Tango na wiolonczelę i orkiestrę, a ponadto 2 ragtimes S. Joplina. Solistami koncertu byli: Tytus Wojnowicz - znany, wybitny oboista oraz młody, utalentowany wiolonczelista - Karol Marianowski.
Na koncercie obecny był burmistrz Łomianek - pan Łucjan Sokołowski, który po koncercie dziękował muzykom i publiczności za miłe i wzbogacające wewnętrznie spotkanie ze sztuką na wysokim poziomie.











CHOPIN QUINTET W STARYCH BABICACH

Piątka studentów warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina dała w niedzielny wieczór brawurowy koncert.
Krzysztof Stanienda - fortepian, Agnieszka Urbańczyk - I skrzypce, Magdalena Dąbek - II skrzypce, Marzena Hodyr - altówka i Monika Cekała - wiolonczela, wykonali kwintety fortepianowe R. Schumanna, M. Błażewicza i J. Zarębskiego.
Młodzi muzycy grali z pasją i temperamentem,
czym ujęli babicką publiczność.
Licznie zgromadzeni słuchacze nagrodzili wykonawców prawdziwą salwą oklasków, po których był bis (III część Kwintetu fortepianowego Es - dur R. Schumanna).
Na koncercie obecny był starosta powiatu warszawskiego zachodniego Jan Żychliński, oraz słuchacz niemal wszystkich babickich koncertów - ksiądz prałat Jan Szubka.



patronaty medialne